welkom op leefbaarhilversum.nl

Actueel

In de commissievergadering Verkeer en beheer werd in de portefeuille Milieu het onderzoek van de Rekenkamer m.b.t. het functioneren van de GAD de afgelopen jaren, besproken.
Hoofdconclusie is dat de gewestelijke afvaldienst een ruime voldoende haalt: goedkoop en een kwalitatief goede dienstverlening.

Leefbaar Hilversum kan met de conclusies uit het rapport goed leven, maar het kan natuurlijk altijd beter is ons motto. Niet te gauw tevreden zijn dus. Dat maakt dat mensen maar achterover gaan zitten …

De Hilversumse gemeenteraad heeft de afgelopen jaren geen eigen afvalbeleid opgesteld. Het gaat toch goed zo allemaal? Er zijn weinig klachten, we houden regelmatig geld over, dus wat willen we nog meer?  
Nou, onder andere de aanpak van zwerfvuil!

Recht tegenover mij in de straat staat een bovengrondse container waar de bewoners van het appartementencomplex hun afval in kunnen deponeren. 2 keer per week wordt deze geleegd.
Deze container heeft echter een grote aantrekkingskracht op heel veel mensen die hier ook hun afval komen afstorten. De bakken puilen na 2 dagen al uit, de hele stoep staat vol met zowel vuilniszakken als grof vuil zoals oude TV’s, bedden, matrassen etc.
Door dat de bakken vol zitten, scheuren bij het proppen de zakken kapot en waait al het zwerfvuil door de buurt. Het is voor mij inmiddels haast dagelijkse routine om alle papier, plastic, peuken etc. van mijn oprit te vissen.
Als de container eindelijk geleegd wordt, dan niet altijd aan de achterkant gekeken of daar nog vuilnis staat. Ook worden de grote metalen deuren regelmatig niet goed afgesloten, zodat fietsers en voetgangers uit moeten wijken.
Datzelfde geldt ook voor de stalen deksels aan de bovenkant. Als het gaat regenen, dan komt er veel water in de container en ontstaat er rotting en stank, zeker als het warm weer is.





Uiteraard heb ik regelmatig met de klantenservice van de GAD contact gehad en werd ik door een medewerker teruggebeld: “Nee meneer, frequenter ophalen is geen optie, want dat valt buiten het contract. Daar kunnen wij niets aan veranderen.” Weinig flexibel dus.

Als ik aangeef dat mijn buurvrouw afgelopen zomer ratten bij de container heeft zien lopen, dan wordt mij verzekerd: “Meneer, dat kan niet. De container worden frequent van binnen gereinigd door de collega’s van SBS.”
Niet dus. Pas na mijn klacht komt er heel ‘toevallig’ een dag later een SBS wagentje langs.
Als ik het idee opper om de deksels te laten afsluiten door de bewoners zelf als zij hun afval gestort hebben, dan wordt daar verheugd op gereageerd. Na een half jaar al (!) zie ik dat er ogen op de stalen deksels zijn gelast, maar daar blijft het dan bij.
Als ik informeer krijg ik als antwoord: “We hebben van de VVE van het complex gehoord dat zij geen sloten en sleutels willen aanschaffen. Dat zou te veel werk opleveren om administratief bij te houden...” En daar is het dus bij gebleven.

Na vele jaren actie op dit gebied te hebben gevoerd, gaat volgende maand de container eindelijk weg. Er komt bij de herinrichting van de Brinkjes bij de Larenseweg een ondergrondse container, waarvan de bewoners een pasje krijgen. Zij wilden er geen op hun eigen terrein, dus nu moeten ze de straat oversteken om hun afval te deponeren. Op de plek waar nu die ellendige bak staat, komt een extra parkeerplaats. Wat een heerlijk vooruitzicht: letterlijk én figuurlijk.

 
Het kan altijd beter ...


Dit verhaal is illustratief als het gaat om afval en zwerfvuil. De GAD kan best flexibeler en creatiever en doortastender opereren als daar noodzaak voor is, er kan beter gehandhaafd worden en als dit geen pleidooi is om van de bovengrondse containers af te komen, dan weert ik het ook niet meer.

Milieuwethouder Jooren - van der Boor heeft toegezegd dat de gemeente haar eigen afvalbeleid gaat opstellen en dat dit onderwerp regelmatig in en met de raad besproken zal worden.

Wordt dus vervolgd.

Peter van Westing
Verkiezingsprogramma